T-Rijbewijs

De belangrijkste reden voor de invoering van het T-rijbewijs is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Er gebeuren nu namelijk relatief veel ongelukken met Landbouw- of bosbouwtrekkers (LBT’s) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS’en), waarbij vooral andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers gevaar lopen. In tegenstelling tot alle andere soorten voertuigen is het jaarlijks aantal slachtoffers door ongelukken met LBT’s de laatste jaren niet gedaald. En omdat LBT’s en MMBS’en vaker worden ingezet in bijvoorbeeld de bouwsector, komen LBT’s en MMBS’en steeds vaker op de openbare weg.

De invoering van het T-rijbewijs moet de rijvaardigheid van de bestuurders verbeteren. De verwachting is dat het verkeer veiliger wordt omdat bestuurders van LBT’s en MMBS’en beter weten hoe ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Voor alle andere gemotoriseerde voertuigen (van scooters tot vrachtwagens) is al een rijbewijs nodig, en vanaf 1 juli 2015 dus ook voor de LBT’s en MMBS’en. Nederland is één van de laatste landen in Europa waar het T-rijbewijs wordt ingevoerd.